Начало | Общество | Култура | Вестник „Преса“ и списание „Тема“ спират на 1 август

Вестник „Преса“ и списание „Тема“ спират на 1 август

тошо тошев

Вестник „Преса“ и списание „Тема“ спират на 1 август поради липса на пари

Това става две седмици след обявяването на сделка с нов собственик

Вестник „Преса“ и списание „Тема“, както и техните уебсайтове, спират дейността си от 1 август. Това е съобщил главният редактор и бивш собственик на вестника Тошко Тошев на журналистите.

Официална информация от издателя „Обединени свободни медии“ АД няма, така както беше анонсирана покупката му преди две седмици от „Интегрирани пътни системи“ – една от големите строителни компании. Няма и съобщение от новия изпълнителен директор на новия собственик Томислав Михалчев от кюстендилското село Скриняно.

За това пък сделката от 6 юли е официално вписана в търговския регистър именно днес на 30 юли. Решението на всъщност неизвестния едноличен собственик на капитала е, че „Обединени свободни медии“ ще продължи да съществува под същото име и със същия директорски състав, става ясно от публикуваните документи.

Имаме новина: Парите свършиха

В последния си работен ден екипът на двете издания – около 130 души – е бил събран в 11 часа. На срещата е било цялото ръководство, но е говорил само главният редактор на „Преса“ Тошко Тошев.

Той обяснил, че никой не спира изданията, но парите са свършили. Приходите от издаването на вестника и списанието са по-малки от разходите, мотивира се Тошев, разказаха журналисти пред Mediapool.

На работещите им е било обещано да получат обезщетение, могат и да се регистрират на борсата като безработни.

Тошо Тошев подготвя нов медиен проект, защото е поканил няколко от журналистите, с които е работил в „Труд“, разказаха репортери. Той обаче е отказал да даде подробности дали става въпрос за интернет сайт.

Задлъжнели стари и нови собственици

В момента не е ясно кой точно стои зад „Интегрирани пътни системи“ (ИПС). При разделянето на дружествата, финансирани чрез заеми от фалиралата КТБ, ИПС остана в сферата на влияние на банкера Цветан Василев.

В края на 2014 г. е направена смяна на изпълнителният директор на дружеството Радоман Вулевич, сочен за близък до Василев, с неизвестния Томислав Михалчев.

През април тази година по настояване на Националната агенция на приходите е наложен запор върху акциите на собственика „Евробилд проект“ заради задължения от 13 млн. лв. към държавата и още около 100 млн. лв. към фалиралата КТБ.

„Евробилд проект“ е еднолична собственост на „Юлинор“ ЕООД, а то пък на сръбската компания „Ботса“ ДОО, сочи справка в търговския регистър.

„Юлинор“ е един от най-големите акционери в „Петрол“ и се свързва със собственика на „Литекс“ Гриша Ганчев. В последното си публично писмо обаче банкерът Цветан Василев намекна, че тези дружества вече не се контролират от него, а от „командитно дружество „Пеевски, Цацаров & Сие“ чрез събирателно дружество „Лазов, Кражби & Кo““.

Старият собственик на „Преса“ и „Тема“ – „Обединени свободни медии“ също е взела пари от КТБ, макар и не директно. Това е ставало чрез дружеството „БГ Корпорейшън“, като транзакциите са осъществени чрез пет договора за заем между ноември 2011 г. и февруари 2012 г. След разпада на КТБ, „БГ корпорейшън“ заведе дело по несъстоятелност срещу издателя за неплатен дълг от 2.5 млн.лв., пише „Капитал“.

От документ по делото, подаден от „БГ корпорейшън“ в края на миналата година, става ясно, че „Обединени български медии“ е в неплатежоспособност.

„Размерът на текущите пасиви надвишава активите с над 100%, същевременно пасивът се е увеличил от 1.6 млн лв. до значителните 8.4 млн. лв. в сравнение с предходната година. Налице са непогасени задължения към персонала и държавата. Притеснителен е фактът, че основните парични потоци постъпват от предоставени заеми, така дружеството е получило заем от 6 млн. лв. през 2012 г., от които са погасени 18 000 лв.,“ става ясно от документите по делото. История в 1265 броя „Преса“ и 709 броя „Тема“

Първият брой на вестник „Преса“ излезе в началото на 2012 г. Проектът беше стартиран от Тошо Тошев след като не се разбра с новите собственици на „Труд“ и „24 часа“ Любомир Павлов и Огнян Донев.

Официално Тошев напусна пресгрупата през август 2011 г. поради несъгласие със стила на работа на новото ръководство. В края на годината заедно с Валери Запрянов регистрира дружеството „Обединени български медии“ и стартира проекта „Преса“, като в изданието дойдоха и една част от журналистите от „Труд“, с които Тошев е работил дълги години.

До момента са излезли 1265 броя на вестник „Преса“.

Валери Запрянов е издател и главен редактор на списание „Тема“, което излиза всяка събота. Първият му брой е през 2003 г., като до момента са излезли 709.

Преди да мине под шапката на новото дружество то се издаваше от „Теманюз“, в което акционери бяха Валери Запрянов, Денка Василева, Митко Събев, Денис Ершов и Александър Мелник. Именно техните имена стоят все още и на сайта на „Тема“.

Източник: Информационна агенция MEDIAPOOL