Начало | Новини | Национални | Три четвърти от проверените от НАП печатни медии „пестят“ данъци

Три четвърти от проверените от НАП печатни медии „пестят“ данъци

реп за вестници

Печатните медии у нас масово нарушават данъчните закони. Такива заключения могат да се направят от справка на НАП в отговор на запитване на Mediapool по Закона за достъп до обществена информация по повод „медийната акция“ на данъчните от лятото на миналата година.

За мащабната проверка се разбра на 3 август август 2015 г., след като в. „Сега“ съобщи за започналата ревизия, малко след публичните атаки на премиера към изданието за това, че пише за съюза ГЕРБ-ДПС, който блокира ключови реформи за страната. Тогава Националната агенция по приходите съобщи, че проверява не само вестник „Сега“, но и всички издатели на централни печатни издания. И посочи, че мотивът за проверките е доклад за данъчните рискове от юни 2015 г., който показал, че има риск от избягване на облагане в сектора на издателите на печатни издания.

От справката, предоставена на Mediapool, излиза, че ревизията на „Сега“ е възложена две седмици преди публикацията, на която премиерът е реагирал. Според приключилия вече анализ на данъчните, изданието се оказва изрядно.

В справката на НАП прави впечатление фактът, че първоначално – на 8 юли, данъчните са възложили ревизии на две групи медии. Едната е на компаниите от групата на Венелина Гочева, които тогава издаваха вестниците „24 часа“, „Труд“ и „168 часа“, а другата е на дружеството, издаващо вестник „Сега“. На 17 юли са добавени още две фирми – издателите на „Уикенд“ и „Новинар“, а всички останали медии са с начална дата на ревизия 20 юли (с изключение на в. „Застраховател“ – 23 юли).

Едва 12 от 58 ревизирани от НАП печатни издания са били изрядни и нямат никакви допълнително установени задължения за данъци или осигуровки.

При 43 издания, или 74% от ревизираните, са разкрити „спестени“ данъци или осигуровки, част от които впоследствие са били внесени в хазната. Не става ясно обаче дали става дума за обичайни нередности и грешки или за умишлено избягване на данъци.

Проверката на НАП е обхванала издателите на почти всички основни вестници и списания на пазара, включително разпространителски фирми като „Агенция Стрела“ с управляващ главния издател на „24 часа“ Борислав Зюмбюлев и печатници като „Печатница София“ на Венелина Гочева.

Данъчната агенция предостави списък на проверяваните издания, номерата на ревизионните им актове, липсата или наличието на административни нарушения и допълнително установени задължения, а също и информация дали ревизионният акт е обжалван и влязъл в сила и дали допълнителните приходи са събрани. Сумата на установените задължения обаче е данъчна тайна.

От справката става ясно още, че две ревизии са спрени, а една не е приключила към датата на запитването (изпратено в края на м. май 2016 г.).

В списъка на проверяваните липсва „Нова българска медийна група холдинг“ (в. Монитор“, „Телеграф“, „Политика“, „Меридиан мач“, „Борба“), който доскоро бе собственост на Ирина Кръстева, но мина във владение на сина й Делян Пеевски, който стана едноличен собственик на „Балканска медийна компания“, която държи 100% от НМГХ.

Другото изключение от списъка на проверяваните е „Икономедиа“ АД (в. „Капитал“ и „Капитал daily„, сайтът dnevnik.bg), управлявано от Галя Прокопиева и Теодор Захов. „Икономедиа“ обаче беше подложена на пълна данъчна ревизия през 2014 г.
Засега няма коментар от НАП поради каква причина е пропусната „Нова българска медийна група холдинг“.

Сред издателите, при които са засечени допълнителни задължения, са

„Медийна група България Холдинг“ („24 часа“)
„Медиа холднинг“ АД (в. „Труд“)
„Ню медиа груп“ АД (в. „Уикенд“, „Всеки ден“)
„Обединени свободни медии“ ЕАД на Валери Запрянов и Тошо Тошев (в. „Преса“)
„Интермедиа“ ООД (в. „Шоу“, „Доктор“, „Над 55“, „Женски тайни“, „Врачка“ и сайта blitz.bg)
„България днес“ (в. „България днес“, собственост на „168 часа“ ЕООД)
„Обединени български вестници“ (собственик на ИПК „Родина“)
„Дума 2008“ ЕООД (в. „Дума“)
„Банкер“ ООД и „Финансова информационна агенция“ ООД (в. „Банкер“)
„ПМ Прес“ на Петър Манджуков (в. „TV Сага„)
„Кроз“ АД на Кристина Патрашкова (в. „Галерия“)
„Топ Нюз“ ЕООД (topnovini.bg)
„Коопмедия“ ООД (в. „Земя“, „Вестник за дома“)
„Тема спорт“ ЕООД (в. „Тема спорт“), „7 дни спорт“ ЕООД (в. „7 дни спорт“)
„Класа България“ ЕООД (в. „Класа“)
„Южен кръст 2001“ ЕООД на Петьо Блъсков
„Гласове“ ЕООД на Явор Дачков („Гласове“)
„Приятелите на монд дипломатик – България“ („Монд дипломатик“)
„Български фермер“ ООД (в. „Български фермер“)

В извадката на данъчните е попаднало и дружеството „Россел Медия България“ ЕАД на белгийската медийна група „Росел“, което имаше сериозен спор с данъчните преди около две години. В края на 2013 г. НАП запорира сметки на дружеството след ревизия и то спря да издава безплатния вестник „Анонс“. При новата ревизия данъчните отново са засекли допълнителни задължения, като ревизионният акт не е обжалван и е започнало изпълнително дело за събиране на средствата.

При две от фирмите – „Агенция Стрела“ и „България днес“, освен допълнителните задължения, които са открити, са издадени и наказателни постановления за нарушения на Закона за счетоводството.

На 26 февруари тази година е спряна започналата на 8 юли ревизия на издателската група на Венелина Гочева „Вестникарска група България“ ООД. Основанието е образуването на съдебно дело, което е от значение за ревизията.

Другата спряна ревизия е на дружеството „Обединени български вестници“. НАП обяснява, че това е станало по силата на „други обстоятелства, предвидени със закон“.

Една ревизия не е приключила към датата на запитването на Mediapool – тази на „Стандарт нюз“ АД (в. „Стандарт“), възложена на 20 юли 2015 г.

Сред нарушителите има и издателите на в. „Русия днес“, в. „Застраховател“, „Търговски вестник“; регионални вестници като дупнишкия в. „Вяра“, пернишките в. „СъПЕРНИК“ и „Градски вести“, също така издания като в. „Гимназист“ и „Рики – кандидат-гимназист“.

Сред 12-те изрядни пред данъчните издания най-известните са вестниците „168 часа“, „Сега“ и „Стършел“. Ревизията на НАП не е открила допълнителни задължения и при най-големия издател на списания у нас „СББ Медия“, чийто по-популярни продукти са „Cosmopolitan“, „National Geographic“, „Elle“, „Men’s Health“, Story„, „Блясък“, „Журнал за жената“, „Моето дете“ и др.

Сред „отличниците“ са също по-малко известни издателства като „Велинвест“ (сайта velingrad.org, в. „Чепинец“, „Радио 1 Велинград“ и телевизия „Телекабел“), „Джулай медия“ ООД („Софийски вестник“), „Стопанин за барз“ ООД, „Нейчъръл Лайф“ ЕООД, „Макпрес“ ЕООД, „Торнадо медия“ (на собственика на Frog News“ Огнян Стефанов), „Планета спорт“ и „Джим Ю. П.“ ООД.

Не е ясно дали НАП ще предостави публично заключенията си от ревизиите, за което Съюзът на издателите в България настоя още при стартирането й, изтъквайки необходимостта да се разсеят всякакви съмнения за тенденциозност на проверките, както и да се хвърли светлина върху финансирането и собствеността на медиите. Допълнителен аргумент на публичност на проверката е това, че според признанията на НАП от миналото лято, на повечето печатни медии не са били правени ревизии от години. Според тогавашното съобщение на НАП проверките обхващат последните пет години и ще са за спазването на всички данъчни и осигурителни закони.

От обясненията на говорителя на НАП Росен Бъчваров, направени тогава, се разбра, че държавата не се интересува специално от това дали издания са взимали кредити чрез фирми, свързани с фалиралата КТБ. В тази категория попадат повечето от по-големите вестници, обхванати от ревизията на данъчните. Попитан дали НАП проверява и физическите лица за произхода на средствата, с които са придобити дадени медии, Бъчваров каза на 4 август 2015 г. пред Нова тв: в общия случай проверяваме юридическите лица и само ако има данни за избягване на облагане, изследваме и собствеността на физическите лица.

Източник: Медияпул

Напиши коментар

Вашият email няма да бъде публикуванЗадължителните полета са означени с *

*

Loading Facebook Comments ...